Ratkaisukeskeinen psykoterapiaterapia pohjautuu luottamukselliseen ja tasavertaiseen yhteistyösuhteeseen asiakkaan ja terapeutin välillä. Ratkaisukeskeinen lähestymistapa soveltuu monenlaisiin tilanteisiin, erilaisille asiakasryhmille ja sitä voidaan toteuttaa useissa erilaisissa tilanteissa ja lähtökohdissa. Ajallisesti ratkaisukeskeinen terapia on yleensä lyhytkestoista (1-10 tapaamiskertaa), mutta tarvittaessa se voi olla myös pidempikestoista.
yksilöohjauksena psykososiaaliseen hoitoon ja -kuntoutukseen, perheiden ohjauksena sosiaalityöhön, lastensuojeluun, kouluihin ja neuvoloihin, sekä työyhteisöjen ohjauksena työpaikoille (työnohjauksellinen lähestymistapa).
Lähde: Ratkes – ratkaisu- ja voimavarasuuntautuneiden menetelmien edistämisyhdistys ry (http://www.ratkes.fi/tietoa-ratkaisukeskeisyydestae/artikkeleita/ratkaisukeskeisyys-paehkinaenkuoressa/)
Pariterapiaan voi hakeutua, kun suhteessa toivotaan muutosta parempaan. Joskus parisuhdetta koettelevat kriisit, erilaiset ristiriidat tai vaikkapa toisen sairaus, joskus kommunikaatio ei vaan tunnu toimivan tai pohditaan eroa. Terapiassa voidaan pohtia molempien tai toisen osapuolen kanssa, mitä pitäisi tapahtua, mitä mahdollisesti halutaan ja voidaan muuttaa kommunikaatiossa ja muissa toimintatavoissa, jotta suhde kehittyisi myönteisemmäksi.
Coaching on tavoitteellista henkilökohtaista valmennusta, jossa ammatillisen keskustelun avulla pyritään
* kirkastamaan asiakkaan ammatillisia tai henkilökohtaisia tavoitteita
* edesauttamaan asiakasta huomaamaan ja ottamaan käyttöön omat voimavaransa
* sparraamaan asiakasta niin, että hän voi paremmin edistyä toivomansa tulevaisuuden rakentamisessa olipa kyse ammatillisesta kehittymisestä tai muista arkisista kehittymistavoitteista.
Ratkaisukeskeisyys on parhaimmillaan elämäntapa, joka luo uutta energiaa ja vahvistaa sekä ylläpitää työkykyä. Se myös lisää voimavaroja, elämänlaatua ja arvostusta pieniä asioita kohtaan. Ihminen saavuttaa sen, mihin uskoo. Tärkeintä on löytää omat voimavaransa.
Depressiokoulu on ammatillisesti ohjattu ryhmämuotoinen masennuksen- ja työuupumuksen ehkäisy- ja hoitomalli.
Tavoitteena on lisätä ryhmäläisen tietoisuutta omista mielialoistaan ja taidoistaan säädellä niitä. Samalla hän oppii itsehoitoa, saa vertaistukea sekä lisää tietoa depressiosta. Menetelmän tarkoituksena on auttaa asiakasta rakentamaan oma työkalupakki masennuksen ehkäisemiseksi ja lievittämiseksi. Työskentelyn painopiste on yksilön tulevaisuudessa. Depressiokoulu pohjautuu psykoedukatiiviseen, strukturoituun kokemuksellisen opiskelun malliin.
Depressiokoulun työskentelyn perusrakenne
Työskentely tapahtuu ryhmässä, jossa on mukana 6 – 8 henkilöä sekä ohjaaja, joka ohjaa työskentelyä. Kokoontumiskertoja ryhmällä on 8 -10. Jokaiselle tapaamiskerralle on työkirjan pohjalta oma teemansa, johon liittyen ryhmässä käydään keskustelua. Kunkin tapaamiskerran välillä ryhmän jäsenet tekevät välitehtäviä, joita tulisi tehdä päivittäin. Seuraavalla tapaamiskerralla ryhmän jäsenet käyvät yhdessä läpi tehtäviä ja niiden pohjalta jokainen ryhmän jäsen saa mahdollisuuden kertoa omista ajatuksistaan ja mielialoistaan.
Asiakkaan hoito- ja kuntoutumistoiminta perustuu ratkaisu- ja voimavarakeskeiseen ajattelumalliin, jossa tärkeitä elementtejä ovat vuorovaikutus, avoimuus, kuulluksi tuleminen sekä yhdenvertaisuus. Tavoitteena on verkostoitumisen, vastuuttamisen ja voimaantumisen myötä aikaan saada prosessi, joka mahdollistaa päihdeongelmista vapautumisen sekä muutoksen hallitumpaan ja laadukkaampaan elämään. Kuntoutus annetaan sekä yksilö- että ryhmäterapiana.